Don't miss

donderdag 23 mei 2013

Festivaltrends part 1


By on 10:00






Met het aantal festivals dat er is in Nederland, moeten organisatoren wel met de laatste trends meegaan. Maar wat zijn deze laatste trends eigenlijk? Trendwatcher Vincent van Dijk vertelt het ons.

Tekst: Vincent van Dijk





Back to nature
In deze tijd van recessie vluchten we graag uit de realiteit. We kiezen voor twee vluchtwegen: natuur en absurdisme. Een paar dagen kamperen op een festivalterrein midden op een weiland, in een bos of de woestijn brengt je dichter bij de natuur dan je ooit zult ervaren. Niet voor niets zijn de grote festivals zoals we die nu kennen ontstaan in het hippietijdperk. De periode van Romantiek waarin we nu zitten is vergelijkbaar met de hippieperiode. Zelfs de flowerpower is helemaal terug: 2013 is het jaar van de bloemen en de natuur.


Absurdisme
We willen niets liever dan even ontsnappen aan de dagelijkse stress en hectiek. Er is geen betere manier dan je een paar dagen onder te laten dompelen in een kleurrijke mix van muziek en kunst. Extravaganza, travestie, humor, gekkigheid en absurdisme zijn dit jaar erg belangrijke trends die we ook in de festivals terug gaan zien. Het gaat om de fun-factor. Het kan niet gek genoeg. We grijpen in deze tijd alles aan om een feestje te vieren en festivals zijn natuurlijk het beste excuus om even helemaal los te gaan.


Internationalisatie
Vroeger waren festivals meer underground en lokaa;. Nu trekken veel festivals ook een meer fashionable publiek. Vanuit de hele wereld reizen mensen naar festivals toe als nieuwe vakantiebestemming om inspiratie op te doen voor fashion, kunst en business. Festivals doen er alles aan om ook nieuwe doelgroepen te bedienen. We zien steeds meer luxe, hotels, toprestaurants en services zoals conciërgeservice, ook al blijft het kamperen en het één zijn met de natuur nog wel een belangrijke basis. 


Fashion
Festivals worden steeds meer een lifestyle. Gezien worden en delen via social media dat je bij een festival bent is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. De festivaloutfits gaan een belangrijkere rol spelen dan voorheen. Je ziet dat ook steeds meer celebs naar festivals gaan. Dit is begonnen in Amerika, maar dat is een trend die ook in Europa opkomt. Hier omheen ontstaat een hele markt. Wat dragen de sterren? De fashion-industry speelt hierop in. Omdat festivals steeds belangrijker worden en omdat er ook heel veel media-aandacht is rond festivals, is dit een plek waar nieuwe trends ontstaan of worden gecreëerd. Zowel on stage als op het festivalterrein.


Wij-gevoel
Bij festivals gaat het om de feesten die niet locatiegebonden zijn, maar wel een specifiek publiek aantrekken. Dit is het nieuwe uitgaan. Gelijkgestemden verzamelen zich. Het 'wij-gevoel' is hierbij erg belangrijk. In onzekere tijden kruipen we graag naar elkaar toe en wil je de ervaring delen. Daarom is het ook niet erg als je in een modderpoel zit omdat het tijdens het hele festival regent. Je zit samen in die modderpoel. Steeds meer mensen willen zo'n ervaring, dus je ziet dat het aantal festivals steeds meer toeneemt. Voor elk type mens krijg je eigen festivals. 


Trendsetters
Omdat hier steeds interessantere trendsetters en fashion people komen, investeren grote merken meer en meer in festivals. Festivals worden niet meer gezien als alternatief, maar juist als creatief. Dit is de ultieme setting om een nieuw product of dienst te introduceren omdat het vaak gezien wordt als sympathiek en omdat je ervoor zorgt dat je een paar dagen lang mensen kunt beïnvloeden als ze in een positieve en open mood zijn.


Food line-up
Er is op festivals veel meer aandacht voor gezonde dranken en gezond eten dan vroeger. In plaats van alcohol zien we nu ook gezondere dranken en is er aandacht voor biologische dranken en voeding. Healthy is hip. Naast de line-up van bands en dj’s gaat ook de food line-up steeds belangrijker worden. We zien steeds meer culinaire ontwikkelingen, zoals pop-up restaurants, chefs die hun kunsten vertonen, butler-services. De tijd van vette friet met lauw bier tijdens festivals lijkt voorbij. Puur is een trend die we zowel in het eten als in de muziek terugzien.


Regionale festivals
Naast Music- en artfestivals zien we nu een toenemende interesse voor lokale festivals. Op alle trendgebieden is een regionalisering te zien. Na jaren van nationalisering zien we nu aandacht voor zowel de eigen regio als regio's in de wereld. Bijvoorbeeld het Pingxi Sky Lantern-festival, waar duizenden lantaarns de lucht in gaan, het Holi-festival, waarbij met gekleurd poeder wordt gestrooid, en zelfs onze eigen Koninginnedag stond dit jaar in het middelpunt van de internationale belangstelling. Ook regionale acts worden belangrijker. In de programmering staan local heroes en zeer traditionele acts uit andere culturen gewoon naast internationale sterren.


Boutique-festivals
Ook al zijn de meeste festivals zeer massaal, we zien de laatste jaren veel interesse voor het kleine. Binnen grote festivals aandacht voor zeer kleine optredens. En in plaats van grote bands met veel spektakel gaan we meer kleine, akoestische optredens, singer songwriters zien. In opkomst zijn de kleinschalige festivals, de boutique-festivals of mini-festivals, zoals Cornbury of LeeFest in Londen.